onsdag, februari 20, 2008

Först kränkt vinner, del 3

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=744469

"Här blir ett brudpar kränkt av att prästen nämner Gud. Och där kränks en man av att hitta en slemmig klump i Ekströms extra fina hallonkräm. Skövdebor känner sig kränkta av att Linné skrev "liten fläck" om deras köping. En militär på Gotland blir kränkt av att en u-båt flyttas till Stockholm. Någon annan av att hans hund våldtagits (?) av en varg".

"Om jag säger till polisen att du slog mig på käften vill de se blåmärken och höra vittnen. Om jag påstår att du kränkt mig krävs tydligen inget bevis. Det räcker med din känsla."

Åh, vilken avrundning han fick till på det hela också! Mycket intressant läsning var det. Mycket jag håller med, mycket vinkling, men jag har också reagerat över hur klimatet verkar hårdna. Människor verkar tro att allt och alla är te för att få just DEM att må så dåligt som möjligt. Öppna ögonen och framförallt sinnet och LEV lite här och nu stället för att bära på så mycket rädsla och behöva hävda er med diskussioner och att kämpa för att ni alltid har rätt.

Jag tycker dessutom att det i en del fall känns snarast som de som verkligen kämpar för rättigheter och så nästan vill diskriminera åt andra hållet ibland. Det vill säga de ska ha allt och lite till bara för de är så speciella, ed vill ha förtur till saker och så vidare men det är väl inte heller rättvist?. En människa som har inlärningsproblem, aggresivt beteende svårigheter att uttrycka sig på ett bra sätt och på grund av detta inte ens tar sig igenom praktiken på en utbildning ska väl inte bli kränkt av att det påtalas? Det må vara jobbigt, tragiskt och hemskt att få sina eventuella drömmar krossade men alal kan inte klara allt de föresatt sig att göra.

LIKA GRUNDVILLKOR FÖR ALLA ALLTID!

sen kan man göra anpassningar för att hjälpa en individ, men alal ska prövas enligt samma villkor oavsett vilken "grupp" man tillhör. Så det så!

Inga kommentarer: