fredag, juli 13, 2012

Träning och nya skor

Igår blev en lång eftermiddag-kväll i stallet.

Först nygamla hovslagaren. Han har skott Eikar några gånger av och till under senaste åren då han började sin bana som lärling till min tidigare hovslagare.
Eikars hovar hade som jag redan sett växt ganska mycket, betydligt mer än vanligt. Han verkade lite förvånad när jag sade att jag "bara" haft sex veckor sedan förra skoningen.
Eikar fick prova en ny sorts skor fram som ska förbätta överrullningen vid dressyrridning. De såg ut nästan som vanliga skor men lite rundade undertill. Kan försöka komma ihåg att ta en bild sedan.

Efter lite vila och mat till både häst och mig var det sedan dags för träning. Då vädret sken upp på kvällen valde vi ridbanan framför ridhuset. Bitvis så var det ganska tramsigt och han ville inte riktigt lyssna och ville bita sig fast. Efter en havtimmes idogt lösgörande arbete blev han riktigt trevlig och förutom att han var bitvis stark så var han helt underbar. Tränaren var också nöjd med nya skorna och sade att jag ska känna efter om jag känner en förbättring när jag rider på lite fastare underlag (ridbanan är sandbana).

Det växlade lite mellan att vara tittig och blir "rädd" för katten som lekte vid ridbanestaketet och att gå i den finaste galopp jag ridit på honom. Tyvärr upptäckte jag att jag behöver anpassa kandaret mer, krokarna riskerar att skava lite igen. Nästa idé är att försöka böja dem lite till och trä krympslang över hela de båda hakarna så det blir lite mjukare.

När jag väl kom hem var jag vrålhungrig och åt faktiskt en av de förberedda matlådorna i stället för det normala kvällsfikat. Lite efter kl. 22 hoppade jag sedan i säng, 18 timmar efter att jag gått upp, inte konstigt att jag kände mig alldeles uttröttad..

Inga kommentarer: