tisdag, juni 04, 2013

Finbesök

Den här veckan har jag både fin- och kattbesök.
Mamma är här några dagar och med sig har hon sin lilla katt.
Nu har huset alltså tre katter att underhålla. Idag rastade vi dem en stund i trädgården och Missis tyckte kaninen var spännade. Grannkatten Truls kom också på sin dagliga visit innan han for vidare på nya äventyr.



Alldeles nyss när jag börjat skriva detta hör jag ett fasligt liv i trädgården. En skatas tjattrande lite desperata försvarsläte. Efter någon minut onar jag oråd och tittar ut. Där sitter grannkatten med skatan i trädet ovanför sig. Retar skatan lilla Truls? Då jag går ut för att titta ser jag en skatunge ligga platt på marken, antagligen en som hoppat ur boet innan den var riktigt flygfärdig. Sedan hade den antagligen också fått sig törn av den busiga lilla tonårskatten också. Den andades med det verkade inte vara så mycket mer liv i den än så. En snabb skadebedömning senare så bestämmer jag mig för att det mest humana är att avsluta dess lidande.
Ett djupt andetag,  en tanke på att det är det är det nödvändiga och en snabb insats senare så släcks ett litet liv.. En lättnad när den slutar andas och inte lider mer.

Området är en skatunge fattigare, och den stackars skatmamman kraxar fortfarande emellanåt upprört efter sin unge men hon verkar sakta lugna sig bit för bit.


Inga kommentarer: