måndag, november 05, 2007

Facebook och Halloween.

Två ämnen som är högaktuella nu.
Båda är egentligen bara ett resultat av bra marknadsföring.
Man kan filosofera över hur lättpåverkade den stora svenska massan egentligen är.
Halloween har vi importerat från USA för att det är roligare än att fira de man saknar på allahelgona. Det är ytterligare ett tillfälle till fest. Handeln jublar, en storhelg till att marknadsföra och sälja saker inför. Det är inte fel att festa, men när den allmänna uppfattningen tycks vara att man är "konstig" när man inte ska på Halloween-fest eller inte ens är ledsen för att man inte kan gå på grund av jobb.
Angående Facebook så blir jag mest trött, för mig verkar det vara lite som vilken community som helst och jag kan inte förstå varför alla måste tycka något om att man inte finns där.

Dessutom vet man inte (precis som med resten av internet) hur det man publicerar kan komma att användas i framtiden. De långa användningsavtal man ofta inte orkar ens skumma igenom kan innehålla mycket man borde veta om:
http://www.metro.se/se/article/2007/10/25/06/3910-45/index.xml

Varför är du med på Facebook? Varför tycker du jag "måste" vara med där. För att skapa ett kontaktnät jag egentligen inte har eller vill ha? För att fördriva tiden jag redan har ont om? För att prata med mina tidigare bekanta? Så svår är jag nu inte att hitta på andra ställen om man verkligen vill ha kontakt med mig.
Nä, jag är hellre ute i verkligheten, möter människor där när jag kan än att ha ytterligare en sida att underhålla på nätet.

Det räcker liksom med MSN, fotoalbum, ett forum och så en hemsida som behöver lite pyssel ibland;).

Inga kommentarer: