onsdag, november 14, 2007

Lovely U.K.

Som ni kanske vet har jag tagit tillfället i akt att när min femdagarsledighet startade i lördags så stack jag raskt iväg till UK för att hälsa på A.
Flög vid niotiden i lördags och efter en kort trevlig flygresa med British Airways var jag framme på Heathrow där A väntade med bil för att köra oss "hem" till Birmingham.
Följande dagar följde ett fullspäckat schema med tyngdpunkt på shopping. Vi sprang såklart förbi några sevärdheter i farten.

Efter en två timmars bilfärd från Heathrow behövde A åka till universitetet och hämta ett par saker och jag hängde såklart med. Väl framme mötes vi av den här synen. Skolans klocktorn var riktigt vackert i mörkret.


Sedan klev vi då in på:


För mig var det lite kul att se hur laboratorier och annat såg ut
eftersom jag också läst kemi men bara
på en mindre högskola här i Sverige.

Sedan åkte vi tillbaka till det söta lilla huset som A hyr en ännu mindre lägenhet i:





Efter lite mat och sömn bar det av med buss in till London. Där startade vi med shopping på Oxford street, sevärdheter och allmänt kände på storstadstämningen:


Big Ben, klocktornet på nordöstra änden av houses of parliament. När man säger Big ben tänker man ju oftast på hela klocktornet men namnet refererar egentligen till den stora klockan som sitter mitt i tornet.



Det enorma pariserhjul som byggdes vid mellenieskiftet, nästa gång kanske jag vågar åka upp i det



Sedan hoppade vi ned i "The underground" och åkte till Camden Market, ett ställe vars atmosfär jag inte ens tänker försöka beskriva. Det är en ungdomsinriktad marknad med framförallt kläder men även smycken inredningsdetaljer etc etc. Det finns allt från totalt utflippat till "vanligt" med lite häftiga detaljer.
Mitt i marknaden sitter denna härliga skulptur/väggprydnad:



Inga kommentarer: