fredag, mars 11, 2011

Tsunami

Dagens varma tankar och medkänsla går till alla japaner som drabbats av tsunamin.
Styrka skickas också till alla de som oroligt väntar på att få kontakt med anhöriga de har i landet.

Denna gång drabbas ett högutvecklat I-land. Min förhoppning är att detta innebär att de har bättre förberedelser och säkerhetssystem. Jag läser om kärnkraftverk som stängt av sig automatiskt (tack och lov för det). Dödssiffran verkar för närvarande vara minst 22 personer, en siffra som kommer att stiga. Vi kan bara hoppas att det inte sker med en rasande fart.

Det känns surrealistiskt att i samma artikel som man beskriver hur personer mist livet och illustrerar med hemska bilder läsa att Tokyobörsen fallit kraftigt innan stängning i samband med flodvågen. Min första tanke var:
Vem bryr sig?
Efter några sekunder insåg jag att det sorgligt nog är ganska många som bryr sig om det.

Samtidigt kan jag själv tycka det ska bli lite intressant att se hur ett så pass högteknologiskt I-land reser sig och byggs upp igen efter en kris som denna. Kommer landets ekonomi och många forskningsframgångar inom det breda spektrat av områden bli betydanade påverkade?

Allt detta kommer vi att bli varse framöver. Idag går tanken till de som förlorat någon eller söker efter sina anhöriga.
Ni som vill förlja rapporteringen kan hålla koll här:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jordskalv-skakar-tokyo
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-rapporterar-minut-for-minut_5998923.svd

Inga kommentarer: