måndag, november 21, 2011

Sociala medier

Utvecklingen kring kommunikation går fort framåt. För ett par decennier sedan var det fantastiskt att kunna skicka mail, ett brev som nådde avsändaren på några sekunder. Idag har varje person en mobiltelefon som egentligen är en mindre dator där de hela tiden har kontakt med sociala nätverk som till exempel facebook.

Vi delar allt, även meddelanden mellan två personer kring saker som förut ansågs vara privata. Vi talar öppet om hur mycket vi älskar eller hatar saker, Detta görs förmodligen utan en tanke på hur det påverkar en läsande treddje part. Alternativt så vill vi visa hur bra vi mår, hur bra vi har det och framhäva vår egen välgång.
Vi talar gärna om både när vi är hemma och inte. När vi reser bort och hur länge vi ska vara borta. Detta trots att många av oss har ytliga bekanta som kanske för informationen vidare om att huset står tomt.


Naturligtvis är det också ett sätt att få sympatier och stöd under motgång vilket är en av de positivaste sidorna, nätverkande inom arbets- och hobbylivet är en annan.

Många gånger låter vi några snabba rader på ett community ersätta det tidigare telefonsamtalet eller personliga meddelandet vi tidigare skickat när vi inte hört av en vän på en tid.

Jag undrar många gånger varför jag inte bara stänger kontot och har hittills kommit fram till att det måste bero på en rädsla av att då inte bli uppmärksammad. Att inte hänga med och förbli oinformerad kring vad som diskuterats, träffar som bestämts och så vidare.

En dag hoppas jag att jag beslutar mig att stänga kontot på den största av dessa sidor, för egentligen tror jag att fördelarna är lättare att leva utan än att leva med nackdelarna.

Vad tror ni?

2 kommentarer:

Bengall sa...

Det är som du skriver, man vill bli "oinformerad" om allt och alla.
Jag tror att det kan fungera ändå, bara man inte låter sig bli beroende av medierna. Våga stänga av ibland, våga låta bli att uppdatera statusen eller kolla andras status.

Jag ser det nästan jämförbart med att vara "beroende" av såpoperor, att låta sitt liv bli styrt av TV-tablån.

LadyLoor sa...

Klart att det kan fungera. Frågan är bara om jag skulle missa mycket som händer eller öppna kanalen för annan mer direkt och privat kommunikation om jag stängde kontot.
Skulle mina "vänner" märka något om jag lät bli att uppdatera statusen på en vecka? På en månad?