onsdag, februari 10, 2010

Att våga lägga sig i.

Idag läste jag en intervju med författare Stefan Einhorn (som också är läkare). Intervjun handlade främst om hans nyligen släppta bok "Vägar till visdom". Jag brukar generellt inte uppskatta filosofiska eller självhjälpsböcker men några fraser hämtade ur boken har redan gjort intryck.

Visdom är något som vi alla har tillgång till , det är en mänsklig egenskap och precis som andra egenskaper kan den förfinas och utvecklas.
Det talas också om hur vi borde lägga oss i andra människors liv, det är berikande att diskutera och hjälpa till att lösa andras problem. Att på ett ödmjukt, men konkret sätt råda människor till bra beslut gynnar både den hjälpande och den hjälpte. Om man är oense kan det också vara viktigt stå på sig och sätta ned foten, utan att för den skull förakta och förkasta den andres åskikt.
Ibland är det svårt ens ställa följdfrågor av rädsla för att verka nyfiken, näsvis eller snokande. Om man är en person som har svårt för det blir det dessutom ännu svårare att våga framföra och stå för sin åsikt. Lyckligtvis händer detta mig ganska sällan.

Den där boken måste absolut upp på läslistan, det låter som den kommer att passa mig och hjälper mig förhoppningsvis att utveckla min visdom.

Inga kommentarer: