lördag, februari 27, 2010

Må bra program

Har ni hittat några sådana? Alltså en tv-serie vars handling ni bara sugs in i så pass att ni nästan helt glömmer tid och rum? Eventuella kontaktförsök, samtal eller frågor från makens sida är ganska lönlösa eftersom man på sin höjd svarar något korthugget. Det är härligt och avslappnade att se sådana favoriter. Efteråt känner man hur all stress runnit av och huvudet rensats från tankar för en stund. Två inspelade avsnitt efter varann är den perfekta avslappningen.

Även i morse hade jag en bra tv-upplevelse då jag innan och under frukosten såg SVT:s hästmannen. Ett hästälskande original som gestaltats på ett vackert vis. Många tankar ägnade jag under filmen till att berömma kameramannens skicklighet. Det verkade finnas enorm känsla för fina vinklar och motiv. Han (som jag numera vet Peter Gerdehag) visar sig vid en snabb efterforskning vara en fotograf med lång erfarenhet.
Själva filmens handling säger mig att hästmannen är ett riktigt original som inte vill acceptera samhällets utveckling mot allt mer än teknik mer än vad som för honom är absolut nödvändigt.
En kommentar ur filmen tycker jag är väldigt vacker och säger en hel del: "Den moderna människan kan behöva en sån som Stig-Anders att spegla sig i".

Jag rekommenderar er, både foto och/eller hästintresserade som inte sett berättelsen om Stig-Anders att göra det så fort som möjligt!

Hästmannen

Inga kommentarer: