onsdag, januari 05, 2011

Sprida energi!

Det föreligger en viss risk att nedanstående är ytligt och har en lite negativ klang, det inser jag. Därför tycker jag att ni som har lite svårt för sådana inlägg hoppar över att läsa resten;).

Som några av er har märkt så försöker jag dagligen sprida all positiv energi jag orkar.
Det här är något jag jobbar hårt med varje dag.

Naturligtvis kan jag förstå att man behöver gnälla, men för varje negativ sak borde man kanske också fokusera på det som varit bra? Jag har senaste dagarna mött lite många människor som anser att de kan vädra sina problem med mig, men de gör det på helt fel vis. Det är en evig svada om hur hemskt det är, men när man frågar om vad de gjort för att få hjälp att lösa problemen blir de försvarande. Det är inte mitt problem, det är de som ska fixa, de förstår ändå inte eller de vill ändå inte hjälpa mig...

Vad vinner man genom att vara arg inombords ofta och mycket men inte försöka påverka saker i rätt riktining alls?

Man behöver kanske inte skrika, men att samla sig och lugnt och stilla berätta vad man är missnöjd med för rätt person måste ju bli en lättnad? I bästa fall så hjälper den personen dessutom till att lösa problemet.

 Det som är mest frustrerande är de gånger inte ens ett brett leende, ett skämt eller ett glatt humör hjälper dem att må bättre. Då får jag kämpa för att inte låta mina problem bubbla upp och jag faller in i samma mönster.

För att vara positiv tror jag att man måste VILJA vara det. Och vissa gånger kräver det ganska mycket tankefokus för att orka vara det. Negativ och behöva prata ut kan man absolut få vara, men ganska snabbt bör man försöka ta tag i det som är möjligt.

Vi behöver vara flera som sprider bra energi tror jag!
Och jag ska absolut försöka bli mycket bättre på det själv också!
För varje negativ sak försöker jag hitta något jag uppskattar, och sedan fokusera lite mer på den än det jobbiga.

Inga kommentarer: