söndag, juni 14, 2009

Regn, regn, regn

Undrar hur många millimeter vi har fått under helgen?

Jag tycker regn kan vara mysigt.

Iklädd regnställ har jag trotsat regnet, åkt moto ut till stallet.

Igår red jag på en blöt med helt okej ridbana, när man väl är igång är regnet inte så farligt. Växtligheten behövde sig också en rotblöta så det är ju jättebra.

Idag känner jag väl att det börjar bli nog. Hästarna har varit inne sedan lunch eftersom det är så blött. Ridbanans vid andra tillfällen väl fungerande dränering hinner inte med och vi har tvingats stänga den för ridning tills det slutar regna. Tänkte först rida ut, tills jag kom på att skogen som har en tendens att bli blöt kanske inte heller är så trevlig. Jag har inget emot lite regn, eller mycket regn under en hel dag, men nu har det varit ihållande regn i två dygn och naturen har fått det den behöver.

Samtidigt finns det en rogivnade känsla i detta regnande. Det taktfasta smattrandet mot taket medans man pysslar i ett stall fullt av sovande eller vilande hästar. Att titta ut genom dörren och se fåglarna påta i gödslet samtidigt som de söker skydd under plåttaket som täcker gödselplattan. Jag är lite kluven, jag tycker om det där mysiga men om regnet fortsätter kommer det skapa än mer vattensjuka marker som tar dagar att torka upp.

Det kanske är lagom nu?

Inga kommentarer: