lördag, juni 06, 2009

Vikten av en uppgift

Ja, för mig är det viktigt att ha en betydelsefull uppgift.

Det är något jag mår bra av, att känna att jag på något sätt gör skillnad. Inget får mig att må bättre än att veta att jag glädjer någon, att jag gör skillnad och att min insats faktiskt är viktig.
Det kan handla både om stort och smått.
Ibland (ganska ofta?) tänker man ju på arbetet eller andra uppdrag man har som ett nödvändigt ont. Som något man måste gå till för att klara sin försörjning och itne något man också behöver göra för att må bra.

Jag ska ta ett exempel: För några veckor sedan var jag i en liten psykisk svacka och när jag är det så känns all press mer eller mindre belastande. När det blir så känner jag ofta en lättare ångest över att behöva gå till jobbet efter en ledig helg.
Men denna gång precis som många andra så gjorde den där jobbdagen att jag fick annat att tänka på och det negativa tankemönstret bröts faktiskt av att jag fick flera utmanande uppgifter under dagen.

Vad jag är ute efter är att vi alla behöver uppgifter. Jag skaffar mig även liknande uppgifter på fritiden. ibland käns det ju som man tagit på sig för mycket, men sedan när jag utfört uppgiften så känns även det mycket bättre.
Jag är en aktiv människa och mår mycket bra av utmaningar så länge de inte innebär för stor press. Att ha utfört något som kan påverka någon annan ger mig på det hela taget väldigt mycket energi.

Ganska ofta glömmer jag tyvärr bort att det är så, men då kanske någon kommer och påminner mig om att jag gjort ett bra jobb, skrivit en bra artikel eller tagit en fin bild. Då sätter de fart på energin igen om det hörs att de verkligen menar det de säger. Då är sedan den positiva spiralen igång och det kan göra stor skillnad även om man stöter på motgångar.

Det är ganska fantastiskt att man kan ge någon annan så mycket energi med bara ett uppriktigt ord. Sätta igång något så stort.
Därmed inte sagt att man inte ska ge kritik heller. konstruktiv kritik kan faktiskt ocksåge energi och framförallt om man vågar säga vad man tycker med avvägda ord så är det bättre än att man inte vågar säga något när irritationen kanske ändå lyser igenom i ens handlingar gentemot personen man är irriterad på.
Då går det säkerligen åt en hel del av den personens energi till att fundera på varför personen som är irriterads beteende gentemot sig har förändrats.

Vilka uppgifter mår du bra av?
Våga vara uppriktig mot människor och sprida positiv energi:).

Inga kommentarer: