onsdag, mars 14, 2012

Facebook-fri

Idag gjorde jag det. Jag deaktiverade jag mitt facebook-konto.
Planen är att prova en vecka, helst längre eller för alltid om det känns bra.

Orasken bakom? Många undersöknignar visar att facebook leder till allt mer stress. Att vi ständigt har de sociala medierna med oss leder till att vi ständigt villv ara uppkopplade. Naturligtvis kan det även ge mycket positiv energi men jag har börjat undra om inte nackdelarna överväger.

Flera gånger har jag suttit i tv-soffan och irriterat mig på människors fjantiga statusrader och dåligt dolda undertexter. De som jag verkligen vill behålla kontakten med pratar jag ju med även på andra platser.
Är det inte bättre att kommunicera i verkligheten

Jag finns dessutom på många andra ställen, bloggen, Bukefalos, mail/MSN och nu senast bestämde jag mig för att prova på twitter.

Om ni vill veta mer om bakgrunden och tankarna bakom att jag väljer att ställa mig utanför facebookgemenskapen så skrev jag om det en dag i november:
http://www.loorlady.blogspot.com/2011/11/sociala-medier.html

Inga kommentarer: