söndag, januari 25, 2015

Mysiga, testande Kattisar

De flesta som följer mig här och på Facebook har sett många härliga  bilder och ett par filmer på det sötaste som just nu finns i mitt liv.

Jag tänkte jag skulle berätta lite mer om hur livet ändras när man föder upp en kattungekull.
De första veckorna sover och äter de mest. Vi fick lägga band på oss för att inte störa dem för mycket och oroa mamma Sally.

Sedan blir de mer och mer rörliga. lekfulla och modiga vart eftersom. Nu är de överallt både högt och lågt och är bara lugna när de är trötta.

Det finns några saker som man bör göra för att undvika mindre eller större "kattastrofer".
  • Sova i mysbyxor och t-shirt. Om en busig kattunge går in under täcket och börjar leka så får man annars små klomärken lite överallt.
  • Försvara sin mat. Under varje måltid lyfter man antagligen ned en eller flera kattungar från bordet cirka fem gånger.
  • Ta med samma mattallrik i handen när man går för att hämta något att dricka.
  • Inte lämna saker som är små nog för att klassas som leksaker, framme på någon yta de kan ta sig till. I alla fall inte om man förväntar sig att hitta dem utan att leta i hela huset senare.
  • Ta ned och ställa undan vaser och andra ömtåliga prydnadssaker från bokhyllan som står mellan två av bokhyllorna i vardagsrummet. Ned kommer de hur som helst, men kanske lite mer dramatiskt än man tänkt.
Emellan alla upptåg så är de söta, keliga spinnande varelser som är alldeles underbara. Ovanstående ska inte ses som en uppräkning av problem utan läsas med glimten i ögat.

Bamse
 
Tuss

Mini (tror jag)

Tuss
 Mini
 
Min Mjau

Mjau
 

 
 



1 kommentar:

Anonym sa...

Söta är dom till tusen:) Kul att träffa dig och dom igår.
/ Bror