torsdag, april 24, 2008

Var rädd om dig!

Idag blev jag 45 minuter sen till jobbet...

Det känns dock som det var av mindre betydelse.
Bevittnade en lite läskig olycka på väg till jobbet, eller ja jag såg ju inte precis vad som hände utan bara konsekvensen av det hela.

När pendeltåget rullar in på plattformen i Rosersberg ser jag en kille som precis ramlat omkull och svimmat. Det visar sig att han stått för nära tåget när det rullade in på stationen och slagits till marken, troligen av tågets backspegel. Han ligger precis bredvid tåget som nu stannat, är avsvimmad en stund, blöder kraftigt i huvudet.
Då det direkt kom fram folk som hjälper till håller jag mig endast på avstånd.

När han vaknar och börjar jämra sig drar jag lite av ett lättnadens suck, det torde ju vara bättre att han är vaken och är kontaktbar. Ambulans kommer så småningom och vi blir hänvisade till ersättningsbussar då olycksplatsen måste kontrolleras av bland annat banverkets utredare.

Det här är ändå ett olycksfall som slutade ganska bra han fick förmodligen hjärnskakning och stygn i huvudet. Förhoppningsvis klarade han sig utan skallskador i övrigt.

Varför stod han så nära kanten?
Vad hade hänt om han i stället trillat ned framför tåget?

Snälla ni, var rädda om er och ha respekt för att tågen är stora, tunga och har en lång bromssträcka. Det tar tid att få stopp även om det glider sakta in mot en plattform.
Håll gärna lite extra avstånd till plattformskanten och gå aldrig rakt över spår för det är en kortare väg hem! det spelar ingen roll om du kan tågtidtabellen.
Kanske kommer det just då ett tåg som letts om annan väg än normalt åkandes, i värsta fall i uppemot 200km/h.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heeeehm, ja en spegel som kommer farande i 200 blås vill man ju inte ha i huvudet.

LadyLoor sa...

Nej, det var nog ingen hit faktiskt..