onsdag, januari 28, 2009

Brandsläckare

Jag ska få ändan ur vagnen och köpa en bradsläckare. Och det snarast möjligt.

Orsaken till att det känns extra viktigt nu är att elden krupit nära. Nära i bekantskapskretsen. Min förra stallgägare har förlorat så gott som alla materiella ting. Man glömmer så lätt ett ögonblicks glömska kan göra att man förlorar allt man äger. Vissa saker kommer som tur var gå att rädda, men en lång renovering av lägenheten väntar, ett långt arbete med att fixa kopior på alla de viktiga papper som brann upp.

Djuren klarade sig, den sonen som var ensam hemma ringde brandkåren, samlade ihop hundarna och tog ut dem på loftgången. När B och hennes andra son kom hem var katterna kvar men lägenheten var för rökfylld för att de skulle våga gå in. Det är främst köket som är totalförstört men åäven andra rum är framförallt sotskadade.

Katterna klarade sig, brandmännen hämtade ut dem. En katt fick en hjärnskada och håller på att lära sig saker på nytt. Prognoserna är realtivt goda. Familjen är evakuerade till en annan lägenhet och har fått hjälp av försäkringsbolaget med pengar till det nödvändigaste. De klarar sig och visst kunde det varit ännu värre. Det verkar som en hel del foton kan räddas, hästarnas pass och en del andra viktiga saker är användbart. Men så mycket är förstört.

Men det berör, jag ryser av tanken på hur det måste kännas. Det var nästan så mina ögon tårades när jag fick det berättat. 

Köp en brandsläckare idag! Då har ni åtminstone en större chans när olyckan är framme.

Notis om branden

En annan notis med bild

2 kommentarer:

nolla sa...

Oj hu läskigt!
Läskigt att läsa om
och antagligen änu läskigare när det kryper närmare.

Anonym sa...

ja, det känns verkligen läskigare när det är bekanta som drabbas.
Det känns liksom mycket närmare.

Brandvarnare har jag, men ingen brandsläckare.
Kanske dags att skaffa.