måndag, december 26, 2011

Mitt brev till SvRF

Inspirerad av en annan blogg gjorde jag slag i en sak. En tanke som slog mig så fort jag läste 2012:s uppdaterade tävlingsreglemente.
Jag skrev ett brev till regelansvariga på ridsportförbundet som du kan läsa här nedan:

Hej!
I nya TRI 2012 läser jag till min förskräckelse följande:

2. Identifiering av ickesponsortillverkare
På tävlingsområdet och under prisutdelningar får namn eller logotyper som identifierar
tillverkaren av icke-sponsrade kläder, utrustning och/eller fordon endast förekomma
en gång per klädesplagg, utrustning och/eller fordon och endast på en area
som inte överstiger:
2.1 Kläder och utrustning
3 cm² (1 cm hög och 3 cm bred) för kläder och utrustning med undantag för selar.

Om jag och många andra jag pratat med tolkat de nya reglerna rätt så betyder det att jag antingen måste köpa helt ny utrustning eller plocka fram tejprullen?
Min sadel har en liten logotyp på varje sida. Denna logtyp faller förvisoo väl inom gränsen för 3*1 cm men det är två stycken logotyper på sadeln. Många andra utrustningsdetaljer har liknande problem.

Transportskydd, transporttäcken och liknande ska vi inte tala om. För enligt definitionen av tävlingsområde gäller det även parkering, framridning och alla övriga områden vi vistas på under en tävlingsdag. Jag som äntligen hittat ett par transportskydd både jag och min häst trivs med som skyddar ordentligt.

Utrustning handlar för mig mer om kvalité, passform och att känna sig lite extra fin den dag man ska bevisa att allt det som jag slitit för i regn och rusk verkligen gett ett resultat. Om det sedan står ett okänt märke eller Stübben på sadelnär inget jag bryr mig om.

Jag dagen före en tävling sent på kvällen när bilen packas behöva vända på varje sak och se var jag behöver sätta en ful tejpbit för att inte riskera att bli diskvalificerad på grund av otillåten utrustning.

Jag skulle vilja ha ett kortfattat svar på följande:
Varför ändras regeln
  • Är straffet för regelbrott såsom för många andra regelbrott, det vill säga diskvalificering?
  • Hur tänker ni kompensera amatörryttarna för detta så att vi kan fortsätta tävla? Det är på klubbtävlingarna våra framtida stjärnor börjar.
  • Vilken positiv effekt anser ni att regeländringen kommer att innebära och varför finns ingen övergångsregel. Regeländringen kan på sikt innebära att tillverkarna tvingas göra saker utan synlig logotyp vilket jag antar är vad ni vill men det tar ju en tid, ännu längre tid tar det innan häst och ryttare har provat ut en helt ny utrustning.


Tacksam för svar snarast!
  
Alla tävlingsreglementena hittar ni här:
Det är alltså TRI sidan 27 jag citerat ovan.

Bloggaren Anneli som inspirerade mig och hennes svar finner ni här:

Även Hästmagazinet har sågat såväl regeländringen såsom uttalandena som gjorts och om det kan ni läsa här:

Jag hoppas att SvRF är professionella nog att återkomma med ett svar till mig, ett officiellt uttalande på sin hemsida och en ändring eller förtydligande av regeln snarast möjligt. 
I annat fall fortsätter jag antagligen att försöka göra amatörryttarnas röst hörd på flera vis längre fram.

Fortsättning följer...


Inga kommentarer: