lördag, februari 23, 2013

All about horses

Ja, gårdagen handlade så gott som enbart om hästar.

Först ett besök på Wiggeby active stable och den tidigare stallkompisen Maria.
Anläggningen var väldigt trevlig och framförallt rådde lugn och balans i flocken och hästarna verkade må bra. De varvade mellan strövande födosök mellan foderautomaterna (för att se om det var dags för en ny dos mat), automaterna med tugghalm och lek och interaktion med den övriga flocken.

Helt klart ett intressant besök och det verkade vara en av de bäst fungerande lösdrifter jag sett.

Maria skulle rida så vi tog in hennes quarterhäst Boogie och gjorde i ordning henne för ett pass i ridhuset.




Jag blev också erbjuden att prova Boogie och naturligtvis tackade jag ja. Det var ju lite annorlunda att sitta på en westernquarter än min dressyrfjording men det var roligt så väl som nyttigt och jag och Boogie kom direkt ganska bra överens.

Sedan mellanlandade jag hemma en halvtimme för lunch innan Jessie anlände. Vi hade för dagen planerat snödressyr barbacka i sommarhagen på en laddad fjordhäst. Han var för dagen lite spänd så vi fick jobba en del med form och avslappning men det var en härlig vinterstund.

Uppvärmning

Jobbar med eftergift för att få honom att släppa efter

Jessicas tur

Bra bakbensaktivitet

Laddad i galopp

Okej, vi busar väl lite innan vi slutar

Inga kommentarer: