lördag, oktober 12, 2013

Sista dagen av Arizona dreams

Sista dagen innebar en resa ned till Oracle och mina vänner på Arizona southern Equestrian center. De ärbetar båda som hästtränare där och hjälper folk med lektioner på quarterhästar, iberiska hästar och de har även fött upp och tränat och tävlat många Paso finos.
Jag blev erbjuden att rida en stund på en av deras paso fino hingstar. Detta var inte den jag fått prova tidigare då han inte längre ägs av dem.

Congrecista har jag däremot sett under ryttare vid tidigare besök. Jag fick öva på att rida i corallen i skritt (svårare än det låter på vad som för en fjordhästryttare känns som en lite eldig, ivrig exotisk hingst), fino (töltliknande gångart), trav och även lite galopp. otroligt nyttigt för att plocka isär hjälperna och använda lagom av hand och tygel. Den här herren är känsligare och svarar mycket snabbare än vad jag är van vid. Så jag fokuserade mycket på att försöka slappna av och rida försiktigt med min sits. För att underlätta avlappningen fick jag "spela fotboll" till häst. Då jag koncentrerade mig på att manöverera bollen blev det en mer naturlig avslappning och nu så vill jag naturligtvis ordna en sådan fotboll att ha hemma längre fram.

Ett intensivt, härligt och lite kort besök i det landskap som saktar ned mig och ger mig ro.


Birk den vackra


Dotter till hingsten Embajador jag ridit vid tigare besök.


Miniatyr


Congrecista (håller en tumme att jag stavat rätt)



Spelar fotboll :)



Provar spansk skritt



Inga kommentarer: