torsdag, februari 05, 2015

Unghästridning och snöig tur

Morgonen började med att jag tog ut stallets hästar.
Det tar en stund med alla täckesbyten men kan vara ganska trevlig start på dagen. Något som är skönt är att hela gården är väl plogad, inklusive gångvägarna till de olika hagarna.

Efter lite stallfix blev det en barbackatur på min härliga kille. Först lite snödressyr på en öppen äng.
tyvärr fick de höga steg som det innebär med så pass djup snö mig att inse hur mycket kroppskontroll och balans jag tappat sedan jag brukade göra just det någon gång i veckan en vinter för två år sedan.
Jag försöker se det som en sporre att träna upp det igen.

Efter ungefär 25 minuter fortsatte vi i stället ut i skogen.


Så här fint såg det ut då för två år sedan
 
Efter lite lunch åkte jag ut till Lollo och Gazette. Gazette är ett 4-årigt Welsh cob sto som Lollo har på foder för att senare köpa i maj om allt fungerar bra.
Lollo hade inte tänkt sig en riktigt så oerfaren häst men vad gör man när man hittar en häst man verkligen gillar och tror på? ;)
 
Gazette har redan hunnit ha ett föl vilket gör att hon är ganska outbildad och vad vi uppfattar mest riden rakt fram. Vi promenerade upp till ridhuset som bara ligger fem minuter ifrån. Vi mötte bil på både dit och hemvägen och G skötte sig exemplariskt. Väl där satt jag upp och red henne ordentligt för första gången. Har tidigare bara provridit henne i en snöig hage under snöfall.
Efter 20 minuter kändes det som hon inte behövde jobba så mycket längre så då övertygade jag Lollo som är väldigt försiktig om att hon visst kunde avsluta idag med att rida henne en liten stund.
Det var riktigt kul att rida en så ung häst igen, det har jag nog inte gjort sen Eikar var så ung. Det ska bli kul att följa utvecklingen och vara med och ansvara för ett litet hörn av den.
 

"Lilla Gazette"
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer: