torsdag, oktober 16, 2008

Generation dagis

Jag sitter nu på tåget och läser dagens artikel i serien om generation Y. I den kan man läsa att 80-talisterna är dem första generation som växt upp på dagis.
Det stämmer säkert, men jag är inte en av dem. Jag gick aldrig på dagis.
Undrar om vissa värderingar och egenskaper grundlades redan där på dagis? kan det vara en del i att jag ibland tycker jag har helt andra värderingar gällande en del saker än "resten" av min generation.
Många började också dagis väldigt tidigt under 80-talet, idag är det färre barn som börjar dagis redan vid ett år än det var då. Kanske fick det efftejter att man redan vid låg ålder fick börja tävla med andra barn om uppmärksamhet.

Om man ska spinna vidare på det temat kanske det finns ett samband till att det känns som det var under 80-talisternas skoltid mobbingen började eskalera, efter det verkar det ju tyvärr bara gått utför. Det här är dock ren spekulation från min sida då jag inte sett några siffror på antalet elever som känt sig mobbade i de olika generationerna. Det kan ju även vara så att man blir bättre och bättre på att uppmärksamma mobbingen.

Tack Metro för intressant morgonläsning!

Inga kommentarer: