måndag, april 12, 2010

Rastlösheten bor i min själ

Förkylningen har äntligen börjat avta och idag är första dagen åter på arbetet.
Tur är väl det eftersom jag var trött på min husarrest.

En rastlös själ, det är som om jag blir stressad av att vara inaktiv. En del skulle njuta av att bara få ligga och ta det lugnt några dagar, njuta, läsa, fundera och se på film. I mig griper rastlösheten och jag får övertala mig själv att jag bör ta det lugnt. Däremellan får jag sticka in med lagom stora projekt, som en promenad till brevlådan eller att låta katten lukta på trädgårdsluft.

Det är inte så att aktiviteten alltid måste vara rent fysisk, arbetet mitt är ju stillasittande. Det är dock inte vilket arbete som helst. Operativt och extremt snabba slängar mellan lugnt och högt tempo. Här aktiverar jag i stället mitt huvud och då hinner inte rastlösheten gripa tag.

Ni har väl märkt hur fort våren marscherar in?
Hundratals med tussilago lyser upp med sin gula färg. Jag vaknar till luckliga fåglars sång och i trädgården blommar både krokus och snödroppar.

Årets bästa tid börjar NU!

Inga kommentarer: