tisdag, maj 25, 2010

Kortsiktigt tänk..

Jag försöker att inte låta människor och deras åsikter irritera mig. Jag försöker också låta bli att i förväg bygga oro för framtida händelser inför vilka jag tvekar över den positiva effekten av. Få saker lyckas dock irritera mig så mycket när någon sågar en lösning totalt på grund av dennes rädsla att det inte blir bra eller rädsla för saker som inte ännu hänt. Jag tycker att det är att tänka kortsiktigt att förutsätta att det komerm att bli sämre än alla alternativ (speciellt om det inte ens finns något fungerande sådant).
Jag försöker att leta efter de positiva sakerna, att se saker jag känns tveksamma som en tillfällig lösning som sedan kan vidareutvecklas till något bättre. Jag försöker också se en helhetsbild och gärna till och med tänka hur personen på "andra sidan" problemet ser saken. Det kan vara  svårt men för varje gång blir det lite lättare att vara ödmjuk alla sidor av olika problem.
Däremot är det viktigt för mig att framföra att jag är av en annan åsikt, men det räcker då med att säga:
Jag ser det inte så och lämna det vid det.

Jag funderar om det här med att se flera sidor av saken på något sätt är sammanknutet med logiskt och komplext tänkade? Jag ser mig ju som väldigt logisk och har i alla fall löst en hel del komplexa mattetal i mina dagar. Ganska ofta glömmer jag bort att inte alla tycks se "andra" sidan lika klart som jag och blir därmed irriterad i onödan. Jag hoppas verkligen att de inte ser den och sedan struntar helt i alla andra ;).

Inga kommentarer: