torsdag, augusti 25, 2011

Nedvarvning och uppvarvning samtidigt

Efter ett par mycket intensiva veckor börjar saker falla på plats.

Tornerspelet i lördags innebar som jag tidigare talat om ett ganska betydande syprojekt eftersom jag gärna ville vara tidsenligt klädd. Mitt i allt det så var det full fart på arbetet, en tillfälligt inneboende och lite krasslig häst.

Krassligheten hos hästen bestod i inflammerade luftvägar. Exakt vad det uppkommit av är svårt att veta men det förordades två sorters medicin två gånger om dagen i två veckor samt lättare motion än normalt. Även försiktighet med damm var och komemr fortsätta att vara viktigt för att minimera risken för återfall.
Till ett redan hektiskt schema lades ju oron, att det skulle bli långdraget, vetskapen om risken att det kunde bli kroniskt. Första dagarna fick jag kämpa med att dämpa oroskänslorna. Till hjälp hade jag underbara stallvänner som peppade, kramade och hjälpte till med medicinmatningar. Utan dem hade det blivit väldigt mycket svårare att hinna vila emellan arbetspassen.

Tornerspelet i lördags var härligt. Trots att vädrets maketer inte var på vår sida och regnet envist vräkte ned hela förmiddagen och gjorde underlaget så halt så halt. Lyckligtvis slutade det lagom tills spelet startade men riddarna fick rida otroligt försiktigt och dagens utmaning blev att hålla det samlat nog så ingen gick omkull utan att det påverkade nöjet i showen. De klarade det galant. En härlig dag i ett mycket härligt sällskap senare konstaterade jag att det nog blir systuga hemma i vinter. Skjorta och byxor finns ju nu, men det behövs mycket mer. Tabard, mantel, väst, luva och gärna mer än ett av varje plagg.

I måndags jublade jag så tårarna nästan rann. Min älskade häst hade återhämtat sig. ingen inflammation syntes nu.

Steg för steg återgår ridningen till det normala, det är dags att rida igång. lösgöra, träna, träna, träna och förhoppningsvis även tävla.
Semestern börjar om en vecka och sakta känner jag hur hjärnan börjar varva ned redan nu. Avsikten är att fortsätta nedvarvningen bit för bit under kommande vecka.

Semestern kommer kantas av saker som är värda guld: Kryssning, stall, häst, träning, ett par dagar i vackra Rom, kompisbesök och lite hempyssel.

Varje dag har med sig något gott. Ta vara på det som är bra.

Inga kommentarer: