onsdag, september 09, 2015

Ranchliv


I torsdags anlände jag till min vänner Marie och Jamie på 77 equestrian center. Det är alltid så härlig att komma dit till deras gästfrihet, kunskap, vackra och välskolade hästar.

Den här gången skulle jag stanna hela fem dagar.



Min första lektion handlade om att ha lugna händer. Jag var såklart nervös över att göra fel. Jag red Jamies häst Melody en vackert quartersto.

För att verkligen tvinga mig att slappna av i tyglarna och ta lätta tag satte Jamie efter en stund sytrådar mellan tygel och träns.

Först var jag så rädd att de skulle gå av att jag spände mig lite överallt. Efter en stund insåg jag att Det här fungerar ju.

Trådarna gick av en gång när jag tog lite för hastigt i tyglarna. Sedan gick en till av medan

Jamie höll på att sätta dit nya.


Kommande lektioner arbetade vi med att på rätt sätt ställa genom kurvor (med sitsen), att göra vändningar, öppnor, slutor, skänkelvikningar. De sista lektionerna även galopparbete på volt ochenkla och flygande byten. Även här hade jag svårt för bytena men fick många tips.
En av lektionerna fick jag också rida Vega, en lusitano. Oj vad annorlunda det kändes. Han hade ett helt annat rörelsemönster och jag var tvungen att tänka till och göra annorlunda.
Det var så svårt plötsligt. Vilset, lärorikt och intressant kan den lektionen sammanfattas med.
Jag fick också prova en av Maries unghästar Opal lite försiktigt samt rida Eileens paso fino Brumelia.
Brumelia var verkligen energisk och samtidigt väldigt trevlig. Deras paso kan liknas en aning vid en långsam tölt. Det finns också largo vilket jag förstår är som en längning av samma gångart. Jag lyckades rida båda dem på Brumelia.

Nu är jag full av ny energi för att jobba vidare med Eikar hemma.


Under tiden här bodde jag hos en av deras inackorderingar som hade ett förtjusande litet gästhus (Casita). Hon är en äldre dam som bor i ett område med endast seniorboende. Seniorerna i området är väldigt aktiva och det finns golfbanor, pooler etc inom området.



De har också sina klubbhus med restauranger där de gärna äter frukost tillsammans med sina vänner. Både min värdinna och hennes vän tog mig med ut på frukost dit och skämde bort mig med att bjuda på det och dessutom lunch flera av dagarna.


Mitt besök avslutades med en ridtur ut i en blommande öken. Det fanns en hel del gräs och framförallt kaktusblommor och andra blommor då det regnat en del på sistone.

Jag och Melody

Jag på Vega

På tur. Närmast Becky som jag bodde hos,
 och framför det jag på quarterstoet Gunner

Främst jag och Gunner, bakom oss Eileen och 
Brumelia och längst bak Becky och Gaucho


Treco

Vince

Marie och Vega

Jamie och Vega

Eileen och Brumelia (paso fino)



Jag på unghästen Opal




Inga kommentarer: