lördag, september 12, 2009

Tankfull

En dag som fick en lugn start och sedan har fortsatt med en lugn eftermiddag på arbetet har präglats av eftertanke. Skriver mest det här för att reda upp röran av tankar, så det finns risk för att det blir lite ostrukturerat.

Efter en händelse igår där jag först blev mycket besviken på en person i min närhet, sedan ledsen för reaktionen från personen och till sist arg på mig själv för sättet jag uttryckte min besvikelse på.
Ibland är det så svårt att sända ut rätt signlaer utan att det blir upprört. Samtidigt känner jag att om personer verkligen gav sig tid att försöka förstå och framförallt lyssna på vad jag egentligen försökte säga så skulle de uppfattat att jag faktiskt kan låta arg när jag i själva verket är ledsen eller besviken.

Igår hade jag behövt få chansen att lugna mig och anpassa mig till att återigen blivit besviken på samma person innan jag konfronterades med hur dels den personen reagerade och dels vad en tredje part tyckte om min reaktion. Å andra sidan ser jag det som en utmaning coh en nyttig lärdom i att behöva att interagera med denna person som hjälper mig att tänka i nya banor och hitta nya vägar att uttrycka mig.

Ur allt detta kom sedan en lång och nyttig diskussion med den tredje parten i sammanhanget om vad som behöver förändras för att jag ska hantera sådana situationer bättre. Till att börja med har det med självförtroendet att göra eftersom ilskan på hur jag hanterat situationen mest är destruktiv.

Så min lilla läxa är att börja varje morgon med att fokusera på en sak som jag åstadkom som jag tyckte var bra igår. Häng med ni också och gör samma sak!

Inga kommentarer: