tisdag, mars 16, 2010

Positiva vinklar och lärdomar

Igår frågade någon mig om jag alltid var så glad och positiv. Detta eftersom jag alltid i kontakt med den personen lät full av energi, glad och engagerad. Det var så underbart skönt att höra eftersom det är något jag jobbat ganska mycket på. Jag tycker om att vara positiv men självklart känner ju även jag mig liten, ensam och ledsen emellanåt. Däremot får jag allt oftare höra att jag är glad vilket betyder mycket för mig.

Jag försöker se motgångarna i så positiva vinklar jag bara kan och om något negativt hänt försöker jag att inte fastna och ta åt mig för mycket utan snarare fundera på vad jag kan ta för lärdom av det. Varje negativ händelse har något att lära oss. Ibland kan det bara vara att gradvis stärka oss och vår stresstolerans men ofta finns där mer än så. Det kan utveckla mig och hjälpa mig att hantera liknande situationer bättre i framtiden. Kanske är det när jag lyckas fokusera på hur situationerna kan utveckla mig som jag blir alltmer postiv? Det känns i alla fall bra mycket mer konstruktivt än att fastna i negativa tankar än det som just hänt.

Inga kommentarer: