torsdag, mars 25, 2010

Vanor och tankens påverkan.

Människor är som många konstaterat vanedjur, vi följer gärna samma eller liknande rutiner dag efter dag för att det hjälper oss att hålla rätt på våra göromål och hinna med det vi ska. Det finns också en trygghet i rutiner. Det som är välkänt och välbeprövat känns också tryggt. Mitt vardagsliv har fyra olika grundrutiner; baserade på mina tre olika arbetspass samt lediga dagar. Igår slog det mig hur lätt jag många gånger ändå växlar mellan dessa rutiner.
Tanken uppkom då jag med ganska kort varsel fick byta ordinarie pass mot extra nattpass. Jag fascineras av hur jag många liksom ställer om kroppen för att komma i rätt läge. Det är nästan som att trycka på en knapp. Inför ett nattpass har jag (som vanligt är morgonpigg) inga problem att sova en bit in på förmiddagen trots att jag lagt mig tidigt. Dessutom blir jag trots att jag egentligen är utvilad lite slö på eftermiddagen och slumrar gärna en stund i soffan om tiden finns.

Inga kommentarer: