måndag, juni 14, 2010

Valundersökningar

För ovanlighetens skull känner jag ett behov av att lufta något politiskt här i bloggen. Kanske finns det någon uttänkt mening med det, men jag förstår den då inte.

Opinionsundersökningar görs det i mängder just nu. Det pratas dagligen i media om prognoser inför riksdagsvalet. Jag gjorde själv en sådan undersökning via internet häromdagen Idag presenterades att moderaterna för tillfället verkar vara landets största parti vilket faktiskt inte förvånar mig.
Undersökningen jag gjorde inleddes med frågan; Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?
Min första tanke var att INTE blir det socialdemokraterna i alla fall. Varför? Förtroendet för deras statsministerkandidat är verkligen noll (eller snarare minus två). En person som inte verkar vara på det klara med hur viktigt det är att hålla isär privatekonomi och partiets respresentation, flera gånger har varit i stora blåsväder som innefattat bötesbetingade lagbrott, otaliga ärenden hos kronofogden och mycket annat. Jag upphör inte att förvånas över att partiet accepterar och gör en sådan person till partiledare.
Nej, med en sådan ledning så förstår jag om andra partier knappar in. Det är nog många med mig som tycker att det getts för många chanser och att förtroendet är obefintligt, finns det verkligen ingen annan som bättre kan leda partiet?
Jag vet åtminstone vilket parti jag INTE vill rösta på i riksdagsvalet. Nu återstår bara att öppensinnigt läsa in sig på de andras valfrågor så man inte röstar "fel".

Förstår ni?

Inga kommentarer: