tisdag, november 11, 2014

Intensivträning och ny hagkompis

Nu har det varit lite intensivt dressyrarbete några dagar.

Först lektioner för Svante Jansson lördag och söndag (stort tack till Åsa som tänkte på mig när hennes plats blev ledig) och så vanliga dressyrlektionen för Anna igår.

För Svante tränade vi precis som förr verkligen grund-ridning. På lördagen fick jag jobba med och lära mig hur man bäst håller Eikar i stadig form och stämmer av hjälperna i skritt och trav. Så nyttigt!

På söndagen så hittade vi den där bra formen ganska snabbt, bitvis redan under uppvärmningen.
Svante var ganska nöjd med oss för det också och vi fick gå vidare och jobba med rakhet på rakt spår, lite skänkelvikning och arbeta med galoppen. Galoppen är nog det som kräver mest arbete nu.
Jag fick framförallt lära mig att Eikar svarar bättre på sega tygeltag och inte så ivriga eftergifter. Ska naturligtvis fortfarande ge eftergift men mer lite i taget och innan han är helt stadig i formen i början av passet hålle lite mer stöd hela tiden vara beredd med ett segt tygeltag för att stötta.
Jag måste helt klart försöka rida för Svante oftare.

Under gårdagens dressyrlektion var Eikar riktigt mjuk och trevlig och fortsatt fin i formen.
Jag lyckades till och med lite bättre med tempovariationerna i galopp och några steg här och var så fick vi också till lite form i galoppen. Vi gjorde fyrkantig volt med en kvarts bakdelsvändning i skritt, trav och galoppfattning just i vändningen för att få aktiviteten ordentligt bakifrån i galoppen.
Sedan gjorde vi också en övning som syftar till att lära oss rida med bättre rakhet. Den gick ut på att rida lätt utåtställd, försöka få in inner fram något och passa så inner bakben inte trampar innanför spåret vilket Eikars gärna gör när det blir lite jobbigt. Det var riktigt svårt, speciellt i ena varvet. Det måste vi helt klart övar mer på.

I går morse fick Eikar också en ny kompis i hagen då han gått ensam en sedan Fionas flytt.
Det gick jättebra och fanns ju dessutom lite gräs i deras hage. De ´nosade på varann, Eikar pep till och sedan var det tydligen färdigt. Någon timme senare betade de sida vid sida.



Inga kommentarer: