torsdag, juni 26, 2008

Hur långt har din glass åkt?

Sveriges största glassbolag heter GB Glace. Men det är inte särskilt svenskt. Bolaget ägs av den brittisk-holländska koncernen Unilever och många av glasspinnarna körs hit från olika länder i Europa.

På glassarna står inte var de är tillverkade. Men tidningen Metro har tagit fram en lista med ursprungsland för bolagets glasspinnar.

När glassarna spottats fram i fabrikerna skickas de med lastbil till Sverige. På vägen hit släpper lastbilarna ut koldioxid.

Aftonbladet har beräknat utsläppet per glass. Det blir olika stort beroende på hur mycket glassen väger och hur långt den skickats.


Det här var något jag aldrig reflekterat över. Jag vet inte hur mycket det kommer att påverka mig sedan heller, men inte trodde jag att så många av GBs glassar tillverkades utomlands.

Se "kartan" här


Tyvärr åkte ju mina favoriter ganska långt:(.

Inga kommentarer: