tisdag, november 04, 2008

En annorlunda vinkel.

Jämställdhetsdebatten. Den pågår ständigt och täcker in allt ifrån föräldradagar till vem som diskar mest hemma.

En rubrik på dagens Aftonblad uttrycker till och med en önskan att man lagstiftar om att VAB-dagar tas ut lika.
Det inlägget kan intresserade hitta här:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3524229.ab

När jag ser sådant och när jag tidigare läst inlägg i debatten om att föräldradagarna ska fördelas 50% mellan kvinna och man så ser jag tyvärr bara hur sådana lagförslag skulle ta bort den valfrihet familjerna har.
Om familjen av någon anledning (ekonomisk, praktisk eller vad som helst) vill fördela ojämt så ska de inte få det? Det vill man förbjuda?
Jag är självklart för att man arbetar för ett jämställdare Sverige men tyvärr ser jag ofta hur man försöker ta bort möjligheter, drar saker till sin spets så det närmast känns överdrivet och liknande.

Antingen så är jag nog lite gammalmodig och strävar emot förändringarna eller så ser jag det ur en annan vinkel. Är det verkligen rätt metod att försöka tvinga in folk i jämnställdhet genom att lagstifta bort valmöjligheterna?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig.
I många fall verkar det som jämnställdhetsdebatten spårat ur totalt. Mannen ska göra mer av traditionella kvinnosysslor, diska, tvätta, städa passa barnen osv., men aldrig tvärt om.