fredag, maj 22, 2009

5 1/2 dagar

Ja, fem och en halv dagar har jag framför mig!
Långledigt! Det känns underbart, och den sjätte dagen handlar det om att åka in på ett viktigt möte, det beräknas ta 3-4 timmar med restid.
Extra skönt känns det faktiskt nu när deta nsluter till andra människors långhelg eftersom "alla" är lediga samtidigt som jag även om jag gick på ledigt en dag senare.

Som många (alla?) helgdagar när jag åker pendeltåget hem klev det på två killar från Lugna gatan, något som ofta får mig att fundera lite. Vilken bra satsning och vad mycket man ändå gör för att öka tryggheten och få kontakt och fånga upp kontakt med de yngre i vår huvudstad.
Ser man inte Lugna gatan personal så ser man ofta väktare åka med en bit.
Väktare såväl som Lugna gatan verkar fungera som kontaktpersoner de unga kan vända sig till samtidigt som de värnar om ordning.
I går var det en väldig blandning av; ungdomar och äldre på väg till fester, yngre personer som som mest såg ut på väg hem från någon kompis eller fritidsgård och några som liksom jag såg ut att vara på väg hem från arbetet.

Vad Lugna gatan personalen och väktarna gör om det blir stökigt är att gå fram och prata med den grupp som stökar, kanske få dem att glömma det de var väldigt upptagna med nyss. De tvingas säkert göra olika ingripanden ibland med, men jag har ännu inte bevittnat något sådant.
Känslan är att stojet automatiskt minskar och trygghetskänslan ökar när de går igenom tåget.

Lugna gatan har ett antal olika projekt inom skola, arrangemang, unga brottsoffer och stöttning i enskiljda bostadsområden
De har 140 anställda och många hundratals frivilliga tonåringar deltar idellt. Alla projekten har det gemensamma mottot att:

Integrera unga människor i samhället genom närvaro, engagemang, upplysning och arbete. Därigenom skapas trygghet.

Ett beundransvärt arbete och jag vill ge en stor ros till drivkrafterna bakom projektet!

Mer om Lugna gatan hittar ni på fryshusets hemsida:
http://www.fryshuset.se/Fryshuset/lugna_gatan.aspx

Inga kommentarer: