måndag, april 13, 2009

Kristallsjuka

Det låter allt som det är det jag har.
Oroa er inte, det är ingen fara. Men jag har varit lite yr från och till sedan avtrillningen häromdagen.

Ja, första morgonen efter var det riktigt riktigt l'äskigt. Så pass kraftig yrsel precis när jag vaknade att jag blev livrädd och kände att jag var tvungen att höra mig för med VC om det kunde varit en lättare hjärnskakning.
De lugnade mig men jag är fortfarande lindrigt yr från och till, speciellt när jag vrider huvudet i vissa positioner.

Nu har jag med ledning av en tjej i stallet hittat vad det kan vara.
Godartad lägesyrsel, även kallad kristallsjuka.

Orsaken till yrseln är att små kristaller (kalkstenar) lösgjorts från en del av balansorganet, oftast efter en oklar anledning men ibland i samband med infektion eller slag mot huvudet. Efterhand har kristallerna sjunkit ner och lagt sig som en klump på ett ställe i närheten av de känsliga cellerna som reagerar på rörelse. När man rör huvudet framåt eller bakåt kommer kristallklumpen på grund av tyngdkraften att förskjuta sig i örats vätskesystem, vilket åstadkommer en kraftig stimulering av cellerna, varvid man upplever yrsel.

Oftast går yrseln över inom loppet av någon månad men ibland varar symptomen längre än så. Läkare kan då med hjälp av huvudrörelser flytta kristallklumpen från ett känsligt ställe till ett mindre känsligt ställe. Cirka 80 procent av patienterna blir omgående bra.


Läs mer här:
Karolinska
Apoteket

Det låter ju som det kommer bli bra av sig själv snart:). Dessutom tycker jag nog redan det minskat lite. Första morgonen snurrade hela världen ett tag.. Nu smågungar det lite mer:).

2 kommentarer:

Bengall sa...

Usch, vad läskigt.
Hoppas du snart blir bättre.

LadyLoor sa...

Äh, ingen fara!
Jag fungerar i stort sett normalt. Blir kanske lite extra trött (möjligen men inget jag tänker på.
har ju inte fått någon diagnos elelr så på det, tycker bara det stämmer in lite.
Läskigt var det endast första morgonen när det snurrade så jag inte vågade resa mig först;).