söndag, januari 17, 2010

Ansvarskänsla

Det är märkligt vad olika värderingar människor kan ha.
Jag som person är till exempel väldigt plikttrogen. Jag anser även att ett löfte litet som stort är heligt och alltid bör hållas under rimliga förutsättningar. Ibland förändras ju dock förutsättningarna och villkoren för löftet och då kan det vara rimligt med något slags omförhandling av det lovade.

Nackdelen med att vara en plikttrogen, ordentlig och ambitiös person skulle kunna vara att man kanske låter ansvarskänslan styra lite mer än vad som kan tyckas behövas. Det kan i vissa sammanhang leda till att det är svårt att släppa loss fullt ut och tänja på sina gränser. De som olikt mig verkar ha en mindre portion av ansvarskänsla och liknande egenskaper (utan att för den skull bli alls opålitliga eller oseriösa) verkar åtminstone ibland helt kunna leva för det som händer precis just då. Ibland kan jag avundas dem, att så totalt kunna befria sig för en stund, utan en tanke på hur det blir sedan. Samtidigt tror jag inte det är så avundsvärt eftersom ogenomtänkta som gör att det blir roligt eller bekvämt just i det ögonblicket kan leda till flera jobbiga efterverkningar. Men en liten portion av deras kortsiktigthet i utbyte mot lite av min långsiktighet och planerande förmåga kanske:).

1 kommentar:

Bengall sa...

Ja, det är hela tiden en avvägning mellan att "släppa loss" och strunta i efterverkningarna och att planera alla sina steg.