tisdag, januari 05, 2010

Vargjakt

En högaktuell fråga just nu är jakten på varg.
Och trots att det river i bröstet och tårarna hotar att rinna över när jag ser bilder på de vackra djuren ligga skjutna så finns också en känsla av glädje. Sverige har tydligen en vargstam beräknad till 250 djur. Jag skulle gärna se att det är mycket mycket fler djur, men först måste vi lära oss mer om dessa vackra djur, hitta ett vettigt samspel med dem och framförallt lära oss att acceptera att för vargen så är vi ett mycket läskigare rovdjur än vad de är för oss.

Att en viss skyddsjakt tillåts betyder alltså att vi fått en lite starkare stam. Sedan finns det aspekter av jakten som gör att den i förlängningen kanske till och med kan vara postiv för stammen. Tyvärr har ju vi människor för länge sedan rubbat den naturliga balansen i vårt ekosystem. En av de positiva saker jag hoppas händer är att det kanske skapas någon lucka i norr för invandring av varg från andra länder. En annan är ju att vargarna kanske blir än mer rädda för oss människor och "krockarna" oss emellan blir färre.

Jag vet inte riktigt vilken ställning jag ska ta till jakten, men en sak är säker jag hoppas att jag någon gång får återse en vild varg igen!.

Inga kommentarer: