lördag, januari 23, 2010

Dagens viktigaste?

De senaste åren har flera debatter om priset på kvinnors handväskor rasat. Nu är det dags igen. Denna gång handlar det om Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin som poserat med en lyxväska värd 6.000 kronor.

"En person som Carl Bildt kunde gå omkring i sina oljerockar från Barbour på Karlavägen. Men det skulle inte förekomma bland socialdemokratiska ledare", säger statsvetaren Jenny Madestam.

Jag skulle förvisso inte lägga ens en tusenlapp på en handväska men Mona Sahlin (och andra som varit i liknande debatter) har väl den lön hon har och det är väl hennes ensak vad hon väljer att lägga den på?

Vad jag inte heller förstår är varför det skulle vara okej för en person som Carl Bildt att gå i dyra oljerockar om vi ponerar att de har samma summa i lönekuvertet. Är det okej för honom för att han representerar moderaterna? För att han är man och män inte anses kunna vara slösaktiga?
Sedan undrar jag faktiskt på om inte de som funderar på hur strategiskt bra det var att visa sig med den väskan inte har något vettigare att analysera? Dessutom är det väl bäst de använder väskorna om de kostat så mycket? Annars är det ännu mer slöseri med pengar.

Och så undrar jag ibland varför jag känner sådan avsmak för saker som politik och statsvetenskap...

Läs hela artikeln om väskan

Inga kommentarer: