tisdag, oktober 11, 2011

Bästa Lasse!


Han kan konsten att ensam med en gitarr fylla en hel scen.
En kväll med en härlig blandning av Lasse ensam med sin gitarr och även ackompajerad av sina skickliga kamrater. Tyvärr lyckas jag bara komma ihåg namnet på en av dem åt gången just nu är det Johan Persson, den duktige basisten (som även spelade både drag- och munspel) som jag minns namnet på. Förutom det så spelades det trumpet, slagverk och cello av de två tjejerna som jag ska försöka återkomma med namnet på.

Lasse spelade under kvällen fyra nya låtar, flera klassiker och även några andra favoriter som inte är lika allmänt sedda som någon av hans bästa. Att se LW och höra hans musik live får mig att känna mig så levande och den värme han utstrålar är så stark.
Att dessutom få dela den stunden på Cirkus med min bror som för första gången såg Winnerbäck förhöjer upplevelsen lite till.

Jag har inte tidigare besökt Cirkus och uppenbarligen hade jag missat något. Det var en bra lokal med hälrig akutsik som gav ett mäktigt tryck åt bas och slagverk. Vi satt dessutom alldeles utmärkt på våra platser på rad 14, precis rakt framför mitten av scenen.

 Hela publiken stod från deta att LW annonserat sin sista låt och sedan skrek alla sig hesa för att kalla in Lasse för extranummer. Denna gång var det hela fyra extranummer i vilka både Elegi och Elden ingick, vilken avslutning på föreställningen det var.

Låtlistan var såvitt jag minns exakt densamma som i Göteborg för tre veckor sedan;
1. Vem som helst blues (NY!)
2. Faller
3. Över gränsen
4. Jag har väntat på ett regn
5. Min älskling har ett hjärta av snö
6. Stockholmskyss
7. Hjärter dams sista sång
8. Från kylan in i värmen
9. Hugger i sten
10. Ett slags liv (NY!)
11. Om du lämnade mig nu
12. Söndermarken
13. Hosianna (NY!)
14. Järnvägsspår
15. Kom ihåg mig

Extra:
16. Utkast till ett brev (NY!)
17. Jag får liksom ingen ordning

Extra:
18. Elegi
19. Elden

Tack snälla Lasse för att du slåss mot scenskräcken, fortsätter att turnera och framförallt skapar mer musik!

Inga kommentarer: