torsdag, september 27, 2012

Ranchliv 2


Markus ena brorson och deras söta hund

Efter en mycket trevlig dag och ytterligare en god natts sömn hos Markus bror och hans familj så var det nu dags att styra bilen ytterligare ett par timmars färd söderut till den lilla staden Oracle och en ranch av en helt annan typ än den jag varit på tidigare.

Här bor J och M med sina paso fino hästar. En för mig väldigt annorlunda hästras, små, kvicka eldiga gångartshästar.

De enda gångartshästar jag ridit tidigare är islandshästar och skillnaden är stor. De här känns så mycket mer exotiska och med större kroppskontroll.
Jag blev väldigt lycklig när jag även denna gång fick chansen att rida hingsten Embajador. Jag hade en rolig stund där jag red främst i gångarten fino och även provade på en samling till stillastående (tänk piaff fast inte i trav då). Jag försökte mig också på en lite ledigare gångart som måste varit den som kallas corto och den var mer travlik och kändes avslappnad lite som när vi försöker "lägga ned" våra hästar i slutet av träningpassen.

Sedan fick vi en uppvisning av M:s man J när han arbetade med garrocha (pinnen) medan solen började sjukna nedåt på himlen. Vilket ekipage, vilken kroppskontroll, vilken inspiration.

Embajador

Den fina ranchhunden Birk

Först lite markarbete

M & Embajador

Fino-"piaff"(tyvärr är jag spänd så sitsen är inte snygg)

Fino


J och Congrecista övar garrocha
Sist och minst, miniatyrhästen. Så söt!


Vi körde sedan "hemåt" till hotellet för natten och njöt av den vackra rosa ökenhimlen mot vilken kaktusarna avtecknade sig som svarta skuggor.
Idag bär det av till Las Vegas!

1 kommentar:

Therese sa...

Det är häftigt att se de som verkligen kan rida med garocha!