tisdag, september 04, 2012

Tillbaks i rätt spår

Idag har det varit en aktiv dag. Först en massa städande av olika saker såsom kaninbur, diskbänk, transportskydd och slutligen hästtransport.

På eftermiddagen var det dags för dagens höjdpunkt, Anna-träning. Kände mig riktigt laddad när jag pysslade om, ryktade och sadlade min guldgula.

Red en väldigt avslappnad uppvärmning på lång tygel med fokus på lyhördhet. Efter det gjorde jag några omgångar av "bananen" för att mjuka upp honom lite mer i sidorna.

När Anna kom hade jag precis börjat trava honom med krav på form i traven och fick direkt beröm för att han såg fin ut.
Vilken lektion det blev!
Det var nog den bästa lektionen jag ridit på tränsbett. Anna utmanade oss och bad mig att hålla oss 2 meter från spåret i allt vi gjorde. Volter med tagen framdel, övergångar mellan galopp och trav på samma volter.
Galopp på ganska liten volt med framdelen fortfarande lite innanför.
Han var så lyhörd och trevlig att rida. Bitvis så blev han lite vöerladdad men lyssnade ändå fint på förhållning. Vid något tillfälle blev han ordentligt spänd och gick inte fram till bettet men även det var väldigt bra att Anna fick se.
Hon gav oss genast en övning som efter att jag bara ha ridit den några gånger fick honom lika fint avslappnad och mjuk igen.
Fick beröm både under lektionen och efter. Att det gått framåt ganska mycket bara på sommarmånaderna.

Vi har hittat tillbaka upp på spåret tror jag, det där spåret som går rakt framåt :D

Inga kommentarer: