måndag, juli 22, 2013

Ponnyäventyr

Tidigt i morse gav jag mig av ned till tåget som tog mig till Tierp.

Väl där möttes jag av Anna och vovarna som hämtade mig i trotjänar-Volvon.
E blev lycklig över att se mig och arkerade kvickt i mitt knä där han både hade bra utsikt och blev kliad under hemresan.

Väl framme så tog vi kvickt in och gjorde i ordning den tämjda "vildponnyn" Fiona. Förra gången jag försökte mig på att rida henne så visade hon ju sitt obehag genom att vägra gå fram och istället skjuta rygg så att jag fick ett par luftfärder.
Nu har hon varit några veckor hos några som känner henne sedan tidigare och efter att de klurat ut vad som gav henne ett sådant obehag och ridit henne några veckor så är hon som en helt annan ponny.

En härlig, arbetsvillig och fin liten Welshcob som jag gärna rider igen.






Efter ridstunden så tog vi oss an de andra tre ponnyerna. På dagens schema stod tömkörning för de två russen och lite rykt och omvårdnad av det vackra connemarastoet Xanadu. När jag tömkörde de två små kvicka russen så märkte jag snabbt att det var ett tag sedan jag tömkörde småponnyer. De kan verkligen vända på en femöring för att slippa unddan när det börjar bli jobbigt. Det blev några gånger som de var snabbare än mig så jag inte alls han parera deras påhitt. Bara att placera sig rätt igen och börja om.

Xanadu 2 år i stallgången

F.d avelsstoet Bjäldra får jobba lite.


Jag, Lime och Ronja på tur över hagmarken

Ungrusset Lime 2år bland stockarna

Inga kommentarer: