torsdag, juli 07, 2011

Övriga Kolmårdendjur

Jag utlovade ju bilder på fler djurparksdjur än vargarna.

Först vill jag nog göra lite reklam för den nya attraktionen Safari. En linbana man byggt över den gamla numera stängda safariparken där man tidigare kunnat åka bilsafari och se en mängd djur.
Nu får man i stället ta en linbana inifrån parken (det kostar inget extra) och åka både högt och lågt över en mängd djur. Man passerar framförallt de afrikanska stäpperna och de nordiska skogarna.
Från linbanan ser man till exempel zebror, lejon, gnuer, giraffer, björnar, älgar och många andra djur i en miljö avsedd att likna deras naturliga. När vi passerade över den afrikanske stäppen fick vi se en zebra som ömsom såg ut att leka och ömsom såg ut att ha ett rangbråk med en av gnuerna.
Alpstenbock

Vicent-Ungdjur av Europas största landdjur

Lejon

Brunbjörn

Härlig utsikt bjöds det också på

När vi hoppat av safarin blev det en rundvandring hos de flesta andra djur:

Sabelantilop kanske, som fått sina horn borttagna..

Jakar

En kamel, en musblack?

Kulan

Kamelkärlek?

-Jag lovar, det ÄR slitsamt att vara såhär stor

Vilket djur ser bäst i djungeln? Ze-bra såklart


Elefanterna mumsar på

Stor och liten gorilla

Asiatisk Tiger

Är det inte lite mäktigt att tänka att det finns (om än några)
sådana här vilda i svenska skogar? Myskoxar är så fina!



En djurälskare som jag trivs som fisken i vattnet på djurparken. Det vill säga så länge jag inte ser några utpräglade stereotyper eller andra stressbeteenden, det förstör upplevelsen lite för mig.

1 kommentar:

Stina sa...

Oerhört vackra bilder, allihop! *tumme upp*