lördag, juli 02, 2011

Semesterdagar!

Semestern har precis börjat och jag kombinerar eftersatta sysslor med njutning.
I morse till stallet, gav den guldgula havre, en ordentlig rykt, redde ut svansen och klippte manen.
När morgnen hunnit bli förmiddag var det dags att sadla och ge sig i väg. Vi trotsade myggen och red genom skogen. Väl ute på andra sidan belönades vi med ett soligt lugn när vi travade genom allérna. Eikar var positiv men inte helt lycklig över att jag envist krävde både mjukhet och samling. Vi passerade caféet där det förbereddes för dagens loppmarknad. Det är något speciellt när människor ser hästar i lantlig (slotts) miljö. Jag möttes av många leenden och glada hälsningar.

Vi red vidare tog en galopp på den långa grusrakan för att sedan flåsande skritta asfaltssträckan. I slutet av asfalten blev det en paus när jag inte kunde motstå att sitta av och äta flera munfullar av solvarma smultron. Det är verkligen en sommarssmak. Eikar var lika lycklig över att för en gångs skulle få äta gräs med bett i munnen. Med den härliga smaken kvar i munnarna red vi sedan över de soliga ängarna hem.
Väl tillbaka kunde jag inte motstå ett annat smultronställe. Även då tog jag med Eikar så han fick äta gräs, denna gång i grimma.

Väl hemma igen pysslade jag om kaninen och ödlan ett slag innan jag och maken tog oss an ett tidigare påbörjat projekt. Kriget mot den stora Röran i garaget, idag nådde vi målet. Väl organiserat och möjligt att köra in bilen vid behov. Hur många har så i sitt garage just nu?
Tur att det ger mersmak att ha fixat så fint. Det är en hel del sysslor kvar att varva med nöje kommande två veckor.

Efter kampen mot Röran hade vi hunnit bli rejält varma och svettiga så vi åkte och tog årets första Mälardopp. Det var mycket varmare än vi trodde så vi badade en bra stund. Nu blir det en lugn kväll, inte ens maten behöver jag tänka på, maken ska laga middag idag.

Inga kommentarer: