måndag, juli 04, 2011

Vadan detta!


I morse steg jag upp, och lade snabbt märke till att skäggagamen Ödlis låg på en ovanlig plats och sov alldeles platt mitt på golvet i sitt terrarium. Det har väl hänt någon gång förut men inte ofta. Jag går fram och tittar, nästan lite orolig att något hänt. När jag petar på terrrariet tittar Ödlis upp på mig så då avlägsnar jag mig eftersom min lilla skäggis blir gladast av att få vakna till sina sollampor i egen takt.

Sedan när jag ska fylla på vatten ser jag det ni ser på bilden ovan. Ett tiotal av dem dessutom. Det tog några sekunder innan jag inser. Det är ju ÄGG. Ödlis har "blivit" en Ödlina och lagt obefruktade ägg efter 7 år hos mig.

Eftersom vi är på väg att åka bort en sväng hugger jag med mgi handboken om skäggagamer och läser högt för maken under bilresan. Det är inte så vanlgit men normalt att ensamma honor kan lägga obefruktade ägg. Vi ska kasta dem men inte låta honan se dem. Sagt och gjort. Nu i efterhand ska vi verkligen vara noga med kalk, vitamin och mat. Jag kalkar alltid forderjur och det mesta av grönfödan, tack och lov för att jag är så nogrann. En annan viktig sak är att passa på att mata ordentligt när honan är hungrig de kan ha lite dålig matlust. Där är förklaringen på varför hon alltså inte ville ha syrsorna igår och varför vi upplevt henne som något mer rastlös (men pigg och glad) någon dag.

Bilresan slutade hos en kär vän och två fuxar. Den äldre gentlemannen som jag ridit förut och hennes fina dressyrhäst. Gentlemannen red jag den mesta tiden och den mysiga vägen över ängarna till och från ridhuset. Väl i ridhuset fick jag prova R. Det var längesedan jag satt på en välskolad dressyrhäst faktiskt. Hans gångarter var lika mjuka och fina som de såg ut. Galoppen som är hans starka sida var underbart mjuk och trevlig.

Robson

Efter ridbesöket bytte jag om i bilen medan vi åkte mot shoppingdistriktet. Och då menar jag itne klädeshopping utan sådana ställen som har; Byggvaror, högtryckstvättar, gardiner och gargehyllor.
När vi anlänt hem med det och stängt dörren bakom oss hör vi glassbilen spela sin lilla trudelutt utanför. Jag säger till maken, numera lär de väl ta kort och joggar kvickt ut. In komemr jag med turkisk peberglass. Inser att jag borde köpt ett anant paket att varva med. Maken tvekar lite; "Han har väl åkt"?
-Han är bara längre bort vid röda husen.

Maken joggar iväg.
Man kan väl ta i lite när man inte handlar på sisådär 15 år av hemglass va?

Sedan blev det snabbsväng till guldponnyn och snabbhandling till snabbmiddag. Jag valde en Felix färdigmat;). Lite pyssel med Ödlina som faktiskt åt lite, lite och drack ordentligt med vatten. Duktiga ödlan försöker redan återhämta de krafter äggläggningen tagit.

Nu ska jag inte göra ett enda dugg mer idag.
I morgon bär det av till Kolmården och "leka" med några vargar. Ska bli så spännande!

1 kommentar:

Anonym sa...

Sedär ja, hade ingen aning om att ödlor kan lägga ägg bara sådär...hur kommer det dig att hon gjorde det?

Hälsa vargarna från mig :)

Hoppas du kommer kunna fota en massa fina bilder ;)

Kram C