onsdag, juli 20, 2011

Träningsschema

I andan av SM-inspirationen gjorde jag ett träningsschema för mig och Eikar.
Jag har hittills haft ett träningsschema lite löst planerat i huvudet för att se till att vi får en varierad och omväxlande träning de dagar vi inte rider lektion.

Att jag inte gjort ett riktigt träningschema tidigare är på grund av att jag dels tycker ett förutbestämt schema blir statiskt och ett betungande pressmoment och dels på grund av att mitt arbete kan innebära några ganska ojämlika veckor så jag har upplevt det som svårt att hålla ett och samma schema vecka ut och vecka in.

Jag fick en idé om ett schema som innehöll flera veckor. Jag gjorde ett utkast i tabellform där jag spaltade upp ett antal pass som skulle klaras av under den givna tidsperioden (f.n 4v). Upplägget kändes bra och efter lite redigering kände jag mig nöjd med upplägget. Nu får jag själv varje dag välja ett pass jag vill rida (inklusive vilodagar) och bocka av dem på schemat. Vi är nu två veckor in i detta träningsschema och hitills fungerar det utmärkt. Jag har den riktiga utvärderingen efter fyra veckor för att se hur det gått och om schemat behöver justeras.

Ett enkelt sätt att hålla koll på att det blir en lagom och varierad träning trots att det vissa veckor kan köra ihop sig och bli någon mer vilodag än man kan önska.

Inga kommentarer: