tisdag, juli 12, 2011

SM-helg

Årets Fjordhäst-SM har just gått av stapeln med många fina ritter. En lång och härlig helg med blanka vackra guldgula hästar och deras inspirerande ryttare.

Lördagens SM-dressyr (LA1) bjöd på inte mindre än 27 ryttare som gjorde upp om "medaljerna".
En av mina favoriter var Eikars halvbror Krut och Sara Amberg som placerade sig på 9:e plats:


På 3:e plats kom Fiona och Josefine Söderlund med 67.11%:

Silverplatsen red Ellen Almqvist på Manner sig till med 68.51%. Tyvärr verkar jag inte ha fått med dem på bild..

Och vann gjorde Sara Hedlund på Brutus. Brutus är hela 18år. Och de fick 69.12%:


Söndagen var en hoppdag. De hade en spännande bana på en stor gräsyta och ganska långa sträckor. Tyvärr var vädret inte riktigt med oss och mitt i värmningsklassen kom åskskurar med hällregn. Publikens paraplyer och regnkläder åkte fram vilket även gjorde att en del av hästarna hade svårt att hålla full fokus på hoppningen och sin ryttare. En stor eloge till ekipagen i den klassen och speciellt vinnaren Camilla Ceder på Edwin som red två rundor i spöregn.

Lagom till SM-klassen slutade äntligen regnande. Tyvärr fanns det ju på gräset risk för halt underlag men det var inget som märktes på ryttare och hästar, de satsade för fullt ändå. Efter att alla 13 ryttare startat stod det klart att vi endast hade två ekipage till omhoppning. Övriga placeringar (3-4) avgjordes på tiden i grundomgången då det fanns tre ekipage med 4 fel.

Tredjeplatsen (4 fel i grundomgång) fick Madelene Malmgren och Vicktor


Andraplatsen gick till Sofia Dahlgren på Hubert (0 fel i grundomgång och 4 fel omhoppning), tyvärr missade jag att få bild på detta ekipage.

SM-segrare i hoppning med två felfria rundor blev Elin Holmgren på Sol Grönkulla:


Allroundklassen (I vilken precisionskörning, brukskörning, dressyr och hoppning ingår) vanns av den fina och mångsidiga Romeo´s Cabri. Cabri kom dessutom på 7:e plats i SM-dressyren:


Fullständiga resultat för alla grenar hittar ni här:
Kort sagt en spännande och inspirerande helg. Trots att jag lade ned två heldagar missade jag ju faktiskt en hel dags tävlingar, nämligen fredagens precisionskörning.

4 kommentarer:

Marina sa...

Hej! Bilden du har som ska föreställa silvermedaljörerna Ellen/manner har istället blivit Romoes Cabri/Annelie. Ellen rider med NSFF-logga på schabraket! :)

Sofia sa...

Hej!
har du fler bilder från hoppningen? :)

LadyLoor sa...

Hej Sofia! Nja det blev ganska tunt med hoppbilder på grund av det hällande regnet. Men alla mina SM-bilder finns här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1229648_page1.html

Sara sa...

Hej, kul att se att du tyckte om mig och min fjording Krut (: Lycka till på tävlingsbanorna med Kruts halvbror Eikars!