måndag, maj 12, 2008

Mycket om djur nu...

Jag bloggar mycket nyheter om djur just nu, men jag bli upprörd av att man gör så oansvariga saker mot djur:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1235937.svd

"Förr var det sommarkatter. Men de senaste åren har en ny sorts övergivna husdjur blivit allt vanligare – sommarreptilerna. I dag hittades två kungsboaormar på en badstrand i Hässelby".

"Det är inte troligt att de rymt. Oftast handlar det istället om en familj som köpt "ett litet husdjur" åt sin 12-åriga son, och i takt med att han blir allt mindre intresserad av reptiler och allt mer intresserad av tjejer så står man plötsligt med en allt större orm, säger Jonas Wahlström, reptilexpert på Skansenakvariet.".

"- Boaormarna fryser och svälter ihjäl redan i oktober. Annat är det med vissa vattensköldpaddor. När det varit tillräckligt milda temperaturer hela året så har vi faktiskt hämtat upp sådana mitt i vintern också, säger Jonas Wahlström."

VARFÖR GÖR NI SÅHÄR??? Det är inte alls säkert att ormen ens klarar sig till oktober, en orm uppfödd i fångenskap måste rim,ligen kunna vara ganska skräckslagen i en stor främmande värld, frysa en hel del på nätterna jämfört med i sitt trygga varma terrarium och sedan förr elelr senare gå en ganska plågsam död till mötes.

Ta ert ANSVAR och avliva eller omplacera oönskade djur. Förstår ni inte att det är snällare mot djuret än att bara släppa ut.

För att belysa hur otroligt olika media kan vinkla saker tycker jag ni ska jämföra dessa två artiklar:
http://www.metro.se/se/article/2008/05/11/14/4123-45/index.xml http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1156860/boaormar-hittades-pa-badplats

Hade jag varit i närheten hade jag säkerligen blivit stämplad som "ormkännare" jag med:).
Och Steve Irwin (krokodiljägaren som omkom i en tragisk olycka) härligt att se en verkan av hans kunskap kunskap, tack vare det kunde ormarna antagligen fångas in utan alltför mycket stress.

/Catrine- alldeles för mycket djurvän?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du är en medmänniska med sunt tänkande. Jag håller med om att man kan inte bara släppa ut djur man inte längre önskar ha, utan antingen omplacera eller avliva som du sa! Jag har massor med lösgående katter där jag bor och jag får sånn ångest varje gång. Ingen verkar bry sig.

David sa...

Jösses, det är djurplågeri att dumpa dem ute i naturen, en natur de inte alls är skapta för! (Dels eftersom de kommer från varmare klimat och för att de faktiskt har födds upp i fångenskap och knappast har rehabiliterats för det vilda)